woensdag 27 augustus 2014

back to school: zelfvertrouwen en andere tips

Hey allemaal,
Dit is al weer het laatste artikel van mijn back to school week en deze keer ga ik jullie wat vertellen en tips geven wat te maken heeft met zelfvertrouwen, leren, vrienden maken, oftewel alles wat met school te maken heeft.

Als eerste wil ik jullie wat vertellen. Vroeger, op de basisschool ben ik best wel gepest en dat is echt moeilijk. Ik was toen best wel dik en verlegen en wat mensen uit mijn klas van toen vonden het blijkbaar grappig om mij uit te schelden. Ik werd uitgescholden waar mijn vriendinnen van toen bij stonden te kijken en niks deden of zeiden en dat is nogal frustrerend. Op dat moment sta je er helemaal alleen voor en voel je je machteloos. Uiteindelijk is het pesten wel gestopt, het werd zo erg dat ik het tegen mijn ouders heb verteld en zij hebben de ouders van de pesters gebeld. Toen is het gelukkig gestopt. Maar toch is het nooit helemaal goed gekomen, ik heb erg veel van mijn zelfvertrouwen verloren. Ik vond mezelf te dik, te lelijk, te stom en ga zo nog maar even door. Ik vertel dit, omdat ik weet dat ik echt niet de enige zal zijn die dit soort dingen heeft meegemaakt om misschien nog steeds meemaakt en ik hoop dat ik jullie kan helpen! Laten we met zijn allen zorgen dat dit stopt. Ik weet hoe spannend en eng het is om er wat van te zeggen, maar doe het alsjeblieft, je helpt degende die gepest word echt! Nu gaat het stukken beter met mij. Ik ben langer geworden en afgevallen, gelukkig. Mijn zelfvertrouwen is ook weer gegroeid, maar toch is het nog steeds niet helemaal terug. Ik heb nog steeds wel is een dip met dat ik mezelf lelijk en stom vind. Gelukkig heb ik nu hele lieve vrienden en vriendinnen die me er weer bovenop helpen. Nu heb ik nog wat tips voor je zelfvertrouwen en als je gepest word.

als je gepest word (ook als je niet gepest word): Praat er met iemand over, het is heel moeilijk, ik heb het zelf meegemaakt. Maar als je het uiteindelijk hebt verteld voelt het goed en diegene kan je helpen om het te laten stoppen.
Ga leuke dingen doen, je zal vast wel een (of meer) vriendin(nen) hebben waarmee je leuke dingen kan doen, zodat je er even niet aan hoeft te denken.
Schrijf alle goede dingen van jezelf op een briefje en hang het op een plek waar je vaak komt, bijvoorbeeld je spiegel. Elke keer als je bij de spiegel bent zie je dat briefje weer.

Gewone tips voor zelfvertrouwen: Blijf jezelf, het is moeilijk maar als anderen je niet leuk vinden, jammer dan. Je bent zoals je bent! Zij passen zich dan maar aan.
Wat ook een hele belangrijke is: Stop met vergelijken. Als je maar telkens zit te kijken naar anderen en denkt: `haar haar is veel mooier, haar ogen zijn veel mooier, ik ben veel dikker dan zij.' Je zelfvertrouwen wordt daar alleen maar minder door, probeer het niet te doen!
En bijna alle tips voor als je gepest word, kan ook helpen!

Succes met deze tips! Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben niet toegekomen aan de andere tips die ik nog wou geven, maar als je wil kan ik zondag een extra artikel online zetten? Zet dat maar hieronder in de reacties of via mijn twitter/instagram: @x_willemijnn_x.

Wat ik nog even wil zeggen. Ik geloof in jou! Je kan het en ik houd van jou. Schrijf dit maar op een briefje en hang op je spiegel. Elke keer als je in je spiegel kijkt zie je weer de tekst, dat ik van je houd en in je geloof. You can do it babe!

Liefs,

3 opmerkingen:

  1. leuk wil ik wist helemaal niet dat jij gepest werdt en bedankt voor de goede tips

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel dapper geschreven, en supergoede tips!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wtf willemijn, je werd helemaal niet gepest op de basisschool.

    BeantwoordenVerwijderen