vrijdag 6 februari 2015

blog: Wat je moet weten als je een blog begint



Hey allemaal,
De laatste tijd zijn er steeds meer mensen die bloggen, er zijn reisblogs, persoonlijke blogs, beautyblogs en nog veel meer. Vandaag geef ik wat tips voor als je een blog begint.





Bedenk een goede naam.
Als je een blog start moet je een naam verzinnen. Ik weet nog dat ik dat heel moeilijk vond, ik had dan ook als eerst een andere naam. Het is belangrijk dat je wel een beetje kan zien wat voor blog je hebt. Gaat je blog over reizen? Kijk of je in je naam daarvan iets kan verwerken, bijvoorbeeld: tripsbywillemijn.

Wat wil je bereiken?
Je hebt een goede naam gevonden, maar wat wil je eigenlijk bereiken met je blog? Wil je dat mensen meer te weten komen over het onderwerp waarover je blogt of wil je juist dat mensen jou beter leren kennen? Stel je doel vast en onthoud je doel, zodat je je blogposts daar op kan laten baseren.

Vooruit werken.
Wat belangrijk is als je vaste dagen hebt om een blogpost te uploaden, dat je vooruit werkt. Ik upload elke maandag, woensdag en vrijdag, dan probeer ik ook om de dag ervoor de blogpost af te hebben. Dat lukt niet altijd en dat merk ik dan ook echt.

Lees reacties.
Als je uiteindelijk een tijdje bezig bent met je blog en je wat meer lezers wilt is het handig om de reacties te lezen van je lezers. Zij geven je tips. Natuurlijk is er een verschil tussen haatreacties en tips, maar tips zijn niet boos bedoeld! Ze zijn juist handig, dan kan jij je blog verbeteren.

Wees open.
Ik merk dat ik er wel van houd als bloggers open over zichzelf zijn. Natuurlijk hoef je niet je hele leven te vertellen, maar wees open naar je lezers. Vertel soms is wat over jezelf door bijvoorbeeld een Q&A te doen of een tag of ga soms is gewoon beginnen met schrijven en kijken wat er uit komt.

Heb jij nog andere goede tips?

Liefs,
Willemijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten