woensdag 4 maart 2015

blog: foto's editen, hoe doe je dat?


Hey allemaal,
Als je een blog hebt, gebruik je ook foto's in je tekst. Niet alle foto's zijn gelijk helemaal mooi zoals je het wilt, daarom edit ik mijn foto's wel een beetje. Vandaag vertel ik hoe ik dat doe.

Programma.
Ik gebruik bij bijna alle foto's die ik edit Pic Monkey. Dit is een online edit programma, het grootste deel is gratis, maar als je meer functies wilt moet je wel betalen. Ik doe het met de gratis functies en daar kan je het ook wel mee redden. Verder gebruik ik soms ook nog een online photoshop programma. Deze is iets moeilijker en meer photoshoppen en niet met effecten en dat soort dingen. Pic Monkey is wat makkelijker en heeft wel effecten.

Tools.
Ik probeer alles niet te erg te veranderen, zodat het nog wel echt blijft. Ik ga er niet allemaal verschillende filters overheen gooien, dan is het niet meer natuurlijk.
Deze tools bij Pic Monkey gebruik ik het meest:

Basic Edits.
*Crop, dit is een tool waar je je foto's handig mee kan bijsnijden.
*Exposure, hier kan je de helderheid aanpassen. Je kan je foto lichter maken of donkerder en je kan dan ook nog lichte plekken nog lichter maken (high lights) of donkere plekken nog donkerder maken (shadows). Verder kan je nog het contrast aanpassen.
*Colors, soms vind ik mijn foto net iets te koel/blauw, dat kan je aanpassen bij de temperature. Je kan hem hier warmer/roder of koeler/blauwer maken.
*Sharpen, Hier kan je je foto iets scherper maken. Je moet wel opletten, want hoe scherper je foto hoe meer je de pixels ziet.

Effects.
*Soften, Dit is het enige wat ik gebruik bij effects. Je kan hiermee je foto wat onscherper maken. Ik gebruik dit alleen bij mijn foto's die ik helemaal bovenaan de blogpost heb staan, met de tekst er op.

Text.
Dit gebruik ik ook wel veel voor mijn foto's die ik bovenaan de blogposts heb staan. Mijn favoriete lettertypes zijn: Sue Ellen Francisco, Shadows Into Light Two, Learning Curve, Emily's Candy, Sacramento en Unkempt.

Overlays.
Hier gebruik ik bijna niks, maar heel soms gebruik ik Dashed & Lined. Hier heb je pijlen staan en andere streepjes. Die gebruik ik wel eens onder een tekst, zoals hieronder.


Je moet wel erg oppassen met editen, het moet niet te veel worden. Vooral als je het gebruikt voor een site of je blog is dat niet heel handig. Doe dus van alles niet te veel of niet te erg!


Welk edit programma kan je aanraden?

Liefs,
Willemijn

1 opmerking:

  1. Please change the website photoshop editor, which you shared, becaiuse it is not working you can add new www.toolpic.com hope u love it

    BeantwoordenVerwijderen