maandag 28 december 2015

Goodbye 2015


Hey allemaal,
2016 begint bijna en dat betekent ook dat 2015 bijna afgelopen is. Ik wilde graag nog wat schrijven over 2015, maar wist niet goed wat. Toen ik Teske's brief aan 2015 zag (je kan hem hier lezen) wist ik dat ik ook zoiets wilde doen. Dus hier mijn 'goodbye 2015'.

2015 was een jaar van angst, boosheid en pijn.

Het was een heftig jaar. Mensen dichtbij die zijn overleden of ziek zijn geworden. Mensen die je steeds zwakker ziet worden en gemis van mensen die zijn overleden. Zo is het dit jaar al weer tien jaar geleden dat mijn oma overleden is, wat nog steeds een gemis is. Maar ook gemis van mensen die je niet vaak kunt zien, die te ver weg wonen.

Ook verder weg was het een heftig jaar. IS die steeds meer gebied heroverde, alle aanslagen die ze pleegden, met name in Parijs. Maar ook andere terroristische organisaties, die we daardoor bijna vergeten, hebben aanslagen gepleegd, Boko Haram, de Taliban, Al Sjabaab, Al Qaida en je hebt er, helaas, nog veel meer. Er zijn aardbevingen geweest, tsunami's, orkanen, bosbranden en het lijkt allemaal met het jaar erger te worden.

Maar toch was 2015 ook een jaar van blijdschap, liefde en gezelligheid.

Het was een mooi jaar. Een aantal neven en nichten van mij hebben kinderen gekregen of zijn getrouwd. Mensen die erg ziek waren, zijn weer beter geworden en er waren ook weer veel mensen die een jaartje ouder zijn geworden. Eind november hebben we kunnen vieren dat mijn opa negentig is geworden, wat geweldig was. We hebben er een mooi feest van gemaakt met alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Een mooie, grote groep van 67 mensen.

Het was een spannend jaar met veel nieuwe dingen. Ik heb weer veel nieuwe dingen geleerd, nieuwe dingen gedaan met mijn blog en nieuwe dingen geleerd op de piano. Ik heb weer nieuwe, mooie plekken gezien op deze wereld. In de meivakantie heb ik Berlijn gezien, een hele mooie stad. In de zomervakantie heb ik weer nieuwe plekken ontdekt in Engeland en ook in Nederland heb ik weer nieuwe plekken gezien.

2015 was een leuk jaar. Ik heb leuke dingen gedaan met vriendinnen, mooie gesprekken gehad, maar ook veel gelachen. Ik heb veel vriendinnen nog beter leren kennen en sommigen zelfs voor het eerst ontmoet. Ruzies zijn weer bijgelegd of worden beetje bij beetje opgelost.

Het was een jaar waarin ik mezelf beter heb leren kennen, maar ook een jaar waarin ik andere mensen beter heb leren kennen of zelfs mensen voor het eerst heb leren kennen.

2015 was ook een jaar waarin ik mensen heb geholpen. Ik heb geluisterd als iemand dat nodig had, geschreven met een jongetje uit Uganda aan wie mijn gezin elke maand geld geeft en 2e kerstdag hebben we met mensen uit mijn kerk ouderen een gezellige ochtend bezorgd. We hebben koffie en thee met kerstbrood gegeven en spelletjes gedaan met die mensen.

2015, je was een heftig, maar toch ook een mooi jaar.

Goodbye. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten