vrijdag 21 augustus 2015

Geen vriendinnen in je nieuwe klas, wat nu?

Hey allemaal,
Volgens mij klinkt de titel wel heel dramatisch, zó erg is het nou ook weer niet. Ik ga nu al weer bijna een week naar school en ben naar 4vwo gegaan. Doordat mijn vriendinnen hele andere vakken hebben dan ik, zit ik jammer genoeg niet meer bij ze in de klas. Ik vond het dan ook best wel spannend om naar mijn nieuwe klas te gaan, want naast wie ga je zitten? Bij wie ga je staan als je aan het wachten bent voor het lokaal? Met wie doe je een samenwerkingsopdracht? Ik geef jullie een aantal tips als je geen vriendinnen hebt in je nieuwe klas.

Als ik geen vriendinnen heb, zonder ik me snel af. Ik zeg (bijna) niks meer, durf naar niemand toe te lopen en ga maar alleen zitten, maar dat is nou juist wat je niet moet doen! Hier een aantal tips.

1. Je zal vast wel een kennismakingsdag hebben op school met je nieuwe klas, voordat de lessen beginnen. Luister goed naar wat anderen over zichzelf vertellen, misschien is er wel iemand die dezelfde sport doet, of die van dezelfde celebrity fan is.

2. Als de bel gaat loop (bijna) gelijk naar je lokaal toe, zorg dat je niet als laatste de klas binnen komt. Dan kan je ergens gaan zitten en komt er misschien wel iemand naast je zitten, als je als laatste binnen komt, heeft iedereen al een plek en zit je misschien wel alleen.

3. Als je voor het lokaal staat te wachten op je docent(e), ga bij een groepje meiden/jongens staan, luister waar het gesprek over gaat en probeer een beetje mee te praten. Als je alleen gaat staan, krijg je al helemaal geen vriend(inn)en in je klas.

4. Misschien is er nog wel iemand uit je klas die alleen is, ga met diegene praten en misschien ontstaat er wel een leuke vriendschap uit!

5. Als je goed hebt opgelet bij de kennismakingsdag en je zag iemand met dezelfde interesse als jij, probeer naast diegene zitten. Je kan het dan mooi hebben over datgene wat jullie gemeen hebben. Als je een beetje uitgepraat raakt, kan je ook altijd nog vragen over wat diegene vind van het rooster, wat diegene van die ene docent vindt, als jullie verschillende vakken hebben, zoals ik heb, kan je ook nog vragen wat voor vakken diegene heeft, of wat voor vak diegene na deze les heeft.

6. Als laatste tip: Maak er het beste van! Het klinkt misschien heel stom, maar het is écht zo. Je hebt er niks aan om de hele tijd in je eentje te zitten en niks te zeggen. Je kan beter nieuwe mensen leren kennen, misschien leer je wel weer een leuk, nieuw iemand kennen. Probeer er maar de voordelen van te zien: nieuwe mensen, nieuwe kansen.

Wat is jouw beste tip als je geen vriendinnen in je klas hebt?

Liefs,
Willemijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten