maandag 26 oktober 2015

Tips en Tricks voor Leren & Plannen


Hey allemaal,
In de enquete kreeg ik ook een vraag of ik tips wilde geven voor school. Hoe leer ik en hoe plan ik? In deze blogpost vertel ik jullie mijn tips en tricks!

Ik zit nu in 4vwo, dat is een verschil met 3vwo. Ik heb nu vier toetsweken in een jaar en heb bijna geen toetsen meer tussendoor. Daardoor hoopt stof zich op en is het belangrijk dat je alles goed bij houdt. In plaats van één hoofdstuk, heb je bijvoorbeeld twee hoofdstukken wat je moet leren voor een toets. Een tip is dus sowieso: begin op tijd! Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan...

Tip 1.
Ik zei het net ook al: Begin op tijd! Vooral als je veel stof moet leren is dit belangrijk. Woensdag begint mijn toetsweek en ik probeer een week van te voren te beginnen met leren, het lukt niet altijd, maar ik doe mijn best!


Tip 2.
Maak 'To Do' lijstjes of schrijf in je (digitale) agenda wanneer je wat gaat leren. Dit kan bijvoorbeeld via je mobiel, google agenda of wunderlist voor To Do lijstjes, maar je kan het ook in een papieren agenda opschrijven. Ik gebruik voor leren graag wunderlist, maar sinds kort heb ik ook een boekje waarin ik To Do lijstjes kan maken. Dit is echt erg handig! Deze komt van de Hema.

Tip 3.
Verdeel de stof. Als je bijvoorbeeld één hoofdstuk moet leren met zes paragrafen en je begint een week van te voren, deel het dan op in zes stukken. Je doet elke dag één paragraaf en de laatste dag herhaal je alles. Op dag één doe je de eerste paragraaf, dag twee, de tweede paragraaf en de eerste herhalen enz.


Tip 4.
Deze kent iedereen vast wel: samenvatten. Ik vind samenvatten echt handig! Ik doe het niet bij alle vakken, maar vakken zoals aardrijkskunde vind ik het wel fijn om een samenvatting te maken. Door een samenvatting te maken leer je al. Wat ik dan ook nog erg handig vind, is dingen markeren. Hier markeer ik de begrippen oranje, de streepjes van opsommingen en de paragraaf roze en pijltjes geel.

Tip 5.
Ook je huiswerk bijhouden is een tip. Ik weet dat het stom is en ik maak het ook niet altijd, maar het is zeker handig. Door je huiswerk te maken, ben je al bezig met de stof en leer je op die manier ook al een beetje.

Tip 6.
Jezelf belonen werkt ook goed. Ga bijvoorbeeld twee uur leren en beloon jezelf dan met een aflevering van je favoriete serie. Daarna ga je nog twee uur leren en dan ga je wat anders leuks doen, of nog een aflevering kijken van je favoriete serie, haha.


Tip 7.
Leg je mobiel weg of zet hem op vliegtuigmodus. Omdat ik mijn mobiel wel is nodig heb met leren of huiswerk, zeg ik hem op vliegtuigmodus en gebruik ik de app 'Forest'. Dit is een hele handige app, als je niet afgeleid wilt worden van je mobiel. Je kiest het aantal minuten dat je niet afgeleid wilt worden en dan druk je op 'plant'. Je plant nu een struik of boom, hangt er vanaf hoeveel minuten je kiest. Als je de app wegdrukt gaat je boom of plant dood en heb je een dode boom of plant in je bos staan. Als je het volhoudt komt er een mooie boom of plant in je bos. Hij is gratis te downloaden!

Wat is jouw beste tip als je gaat leren?

xoxo
Willemijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten