vrijdag 23 oktober 2015

Wat ik vandaag heb gedaan bij... Stichting Haarwensen


Hey allemaal,
In de vorige 'Kletsen met Willemijn' en op twitter heb ik al laten weten dat ik iets heel leuks mocht doen voor mijn blog. Ik heb het toen nog even geheim gehouden, maar vanochtend heb ik de meeting gehad, bij Stichting Haarwensen! Ik ga jullie in deze blogpost meer over hun vertellen en wat ik precies gedaan heb.



Het begon allemaal bij een oproepje van Bloguniversity. Ze vroegen met wie je graag een samenwerking wil doen en dat je een creatief voorstel moest verzinnen. Na wat nadenken wist ik dat ik graag een dagje met Stichting Haarwensen wilde meelopen. Ik heb zelf ook mijn haar gedoneerd en wilde wel graag meer weten over hoe ze precies werken. Bloguniversity heeft contact met Stichting Haarwensen opgenomen en met hun overlegd wat mogelijk was. Het dagje meelopen lukte niet, maar ik mocht vanochtend op een gesprek komen, ze hebben me heel veel verteld en dat zal ik jullie ook vertellen!

Stichting Haarwensen: "Veel kinderen die als gevolg van een medische behandeling of een andere oorzaak kaal zijn of worden, zouden er alles voor over hebben om weer met een volle haardos door het leven te kunnen.Stichting Haarwensen zorgt ervoor dat deze kinderen een pruik van echt haar kunnen dragen. Zonder dat daar kosten aan verbonden zijn voor de ouders."

Hoe gaan ze nu eigenlijke te werk?
Als eerste krijgen ze haar donaties binnen. Zonder die donaties kunnen ze geen pruik maken. Deze vlechten sorteren ze op kleur, lengte en structuur. Eén keer in de twee weken bestellen ze pruiken. Ze maken eerst een waaier van alle vlechten en kijken welke vlechten écht bij elkaar passen. Als ze vier à vijf vlechten hebben gevonden die bij elkaar passen, hebben ze genoeg voor één pruik. Als ze de pruiken bestellen, sturen ze tientallen vlechten naar de fabriek. Daar wordt van de losse vlechten één vlecht gemaakt, daarna halen ze de haren eruit die ze niet kunnen gebruiken en dan worden de goede haren in een netje geknoopt. Dit duurt zes dagen. Na ongeveer twee à drie maanden is de pruik weer terug bij Stichting Haarwensen en komt de pruik bij de voorraad.
Als een kindje een pruik wil gaat hij/zij meerdere pruiken passen en kiest dan de pruik uit die hij/zij het mooist vind. Het kan dus zijn dat een pruik een week in de voorraad ligt, maar ook een aantal maanden.


Wat jij kan doen voor Stichting Haarwensen!
Pruiken maken kost geld, omdat ze het gratis doen voor de kinderen hebben ze op een andere manier geld nodig. Ook jij kan daar bij helpen! Natuurlijk kan je je haar doneren, als je lang haar hebt (minimaal 30 cm), maar als je dat toch liever niet wil, maar ze wel wilt steunen kan je ook geld geven. Je zou gewoon een bedrag kunnen geven, maar je kan ook door een actie geld geven. Bijvoorbeeld door een sponsorloop met je school te organiseren of lege flessen ophalen of het geld wat je verdient op de rommelmarkt aan Stichting Haarwensen doneren. Ook hebben ze een webshop waar ze dingen verkopen, zoals haarbanden en speldjes, maar ook een voorlees boek over een meisje die haar haren verliest.

Liefs,
Willemijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten