zondag 19 juni 2016

Tips voor de laatste weken


Daar zit ik dan. Gapend aan het leren. Ik ben moe en helemaal klaar met school, maar ik moet er echt nog even tegenaan. Nog 2,5 weken. Dan vakantie. Maar het is druk. Daarom ben ik nu gapend aan het leren. Ik moet nog even door deze laatste paar weken heen.


Nog anderhalve week en dan is het al toetsweek. Ik heb nog niks gedaan. Nog niks geleerd. Nog niks. Vandaag moet ik echt beginnen, maar mijn motivatie is ver te zoeken. Het ligt ergens in Verweggistan. Ik moet toch echt zorgen dat het hier terug bij mij komt, maar het wil me maar niet lukken. Oké, nu moet ik echt iets gaan doen. Of mijn motivatie nu in Verweggistan is of hier, ik moet toch echt iets gaan doen. Ik start wrts op om woordjes te leren voor een vocabulaire toets van Frans die ik ook nog voor de toetsweek heb. En uiteindelijk eindig ik hier. En ben ik in plaats van woordjes leren, wat het plan was, een nieuwe blogpost aan het schrijven. Ik heb mijn motivatie toch nog steeds niet gevonden.

Ik heb zelf nog wel wat tips nodig om die laatste paar weken door te komen en die deel ik dan gelijk met jullie, want ik ben vast niet de enige, bij wie de motivatie in Verweggistan is.




Denk aan leuke dingen, zoals de vakantie.
Ik denk aan de vakantie. Bijna, nog even doorzetten. Na de toetsweek heb ik echt vakantie en als ik deze toetsweek slecht doe, moet ik na de vakantie nog toetsen van deze toetsweek herkansen, daar heb ik geen zin in. Ik moet dus nu goed leren, zodat dat niet hoeft. Na de toetsweek zijn er feestjes en allemaal andere leuke dingen. Als ik daar nu aan denk, wil ik nu nog even doorzetten, zodat ik daarna leuke dingen kan doen. Mijn motivatie is nu al weer iets dichterbij gekomen.

 Beloon jezelf.
Straks nog even een uurtje leren en dan even wat iets anders doen. Eerst werkte het totaal niet om mezelf te 'belonen', ik ging veel langer tv kijken dan dat eigenlijk mijn plan was, bijvoorbeeld. De laatste tijd werkt het gelukkig wat beter. Nadat ik even wat anders gedaan heb, is mijn motivatie nog steeds niet bij me, maar al wel weer nog een stap extra in de goede richting. 

• Doe kleine stukjes van meerdere vakken en niet een groot stuk van één vak.
Ik heb net even Frans geleerd en ga straks maar even Anw (algemene natuurwetenschappen) doen. Ik kan mijn aandacht niet zo lang bij één vak houden, dus doe ik liever kleine stukjes van een vak en dan weer een ander vak en het zo afwisselen. 

Ondertussen is mijn motivatie al een heel stuk dichterbij gekomen, zo rond Frankrijk. Hij is nog niet helemaal bij me, maar het is beter dan Verweggistan, toch? 

Succes met de laatste weken en toetsweek, als je dat nog hebt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten